StartUp VodičUncategorized

IRENA BALEN-GORIŠEK, PAKET RIJEČI obrt za poduku i lektoriranje: Poduzetništvo mi je donijelo osjećaj slobode

Poduzetništvo nije samo poslovanje – u njegovom središtu uvijek je čovjek. Njegovo znanje, energija, ideje i upornost pokretači su promjena i razvoja. Kroz našu seriju intervjua predstavljamo inspirativne priče poduzetnika koji s nama dijele svoja viđenja poduzetništva, izazove s kojima se suočavaju i vizije za budućnost svojih poslova. Ovaj prvi razgovor otvara vrata u svijet poduzetništva, pokazujući da je svaka uspješna priča rezultat osobne strasti i predanosti.

 

Moje ime je Irena Balen-Gorišek. Profesorica sam hrvatskoga jezika i lektorica. Petnaest godina radila sam u sustavu obrazovanja pa 2019. dala otkaz i otvorila Paket riječi, obrt za poduku i lektoriranje. Pomažem osnovnoškolcima i srednjoškolcima u različitim područjima hrvatskoga jezika (čitanje s razumijevanjem, gramatika, pisanje, pripreme za maturu) te lektoriram sve vrste tekstova na hrvatskome jeziku.

 

Zašto ste se odlučili za poduzetništvo?

Odlučila sam se za poduzetništvo zato što sam htjela raditi na svoj način bez besmislene papirologije. Također, važni razlozi su što sama određujem kada, kako i s kim ću raditi, bez da mi netko drugi nameće. Dakle, najvažniji je razlog osjećaj slobode.

Iz današnje perspektive što smatrate POZITIVNOM, a što NEGATIVNOM  stranom ulaska u poduzetništvo?

Pozitivno je što zaista sama radim svoj raspored i odlučujem što i s kime želim raditi te na koji način.

Izrazito negativnih strana nema jer za sve što ne ide kako treba, postoji rješenje. Npr. na početku su mi problem stvarali nesigurni prihodi jer sam radila projekt po projekt. No, stalnim usavršavanjem poduzetničkih vještina i taj problem sam većim dijelom riješila. Jako je važno biti spreman na konstantno suočavanje s problemima i cjeloživotno učenje. Osobno obožavam učiti, pa se trudim sve shvatiti kao izazov. Naravno da postoje bolji i lošiji, pa i užasni dani, ali tako je na svakom poslu.

 

Koje vještine mora imati osoba da bi postala uspješan poduzetnik?

Sposobnost suočavanja s problemima, spremnost na konstantno učenje i prilagođavanje, komunikacijske vještine te elementarno poznavanje izrade poslovnoga plana, posebno njegova financijskoga dijela.

 

Smatrate li da ste ostvarili svoje poduzetničke ciljeve?

Smatram da je poduzetništvo stalna težnja za napretkom tako da mogu reći da sam dosad većim dijelom ostvarila što sam planirala. No, ciljeve analiziram i prilagođavam nekoliko puta godišnje, pa je teško konkretnije odgovoriti na ovo pitanje. Ako gledamo iz perspektive napretka, svake godine moj posao raste, pa mogu reći da najvažniji cilj uspješno ostvarujem petu godinu zaredom.

 

Koji su najveći problemi s kojima ste se susreli ili se još uvijek susrećete na poduzetničkom putu?

U mojemu slučaju najveći problemi vezani su za organizaciju posla u smislu prevelike različitosti i broja usluga. Dakle, ti problemi nisu usko vezani s poduzetništvom nego više s mojom osobnošću. Jako sam svestrana osoba, a u poduzetništvu to može biti i prednost i mana.

 

Koji savjet možete dati novim, mladim poduzetnicima?

Na početku je važno iskreno odgovoriti samome sebi na nekoliko pitanja: Jesam li spreman/spremna na poduzetništvo ili radije odradim svojih osam sati dnevno i pričekam plaću točno određenog datuma? Koja je moja supervještina? Postoji li za njome ili nekim njezinim oblikom potreba na tržištu? Komu ću prodavati, na koji način i po kojoj cijeni?

Najviše sam naučila od uspješnih poduzetnika koji često imaju i mentorske programe. Smatram da su ti programi jako dobra investicija te ih treba odraditi čak i prije nego se pokrene posao jer se dobije realna slika poduzetničke svakodnevice.

Može li se biti uspješan poduzetnik u Hrvatskoj?

Može.

Koji je segment najteži za poduzetnike u Hrvatskoj?

Nerealno postavljeni ciljevi, nedostatak samokritičnosti i ozbiljnoga planiranja, uspoređivanje s lošima (lopovima, uhljebima, lijenčinama). Znam da možda nije očekivan odgovor, ali zaista mislim da problemi nisu izvana, nego u nama samima.

Koliko su društvene mreže olakšale poduzetnicima poslovanje?

Društvene mreže mogu u velikoj mjeri olakšati poslovanje, no i njima se treba ozbiljno baviti da bi se postigli poslovno opipljivi rezultati. Meni osobno nisu najdraži ni najbliži kanal komunikacije, marketinga i prodaje, pa i u tome dijelu pokušavam napredovati i stalno učiti.

Kako se najbolje informirati o svemu što poduzetniku treba na njegovu putu?

Od drugih poduzetnika.

Imaju li poduzetnici dovoljno pomoći i mentora na svom poduzetničkom putu u Hrvatskoj?

Imaju, samo trebaju biti spremni uložiti novac i vrijeme te moraju znati dobro procijeniti osobu koja će ih mentorirati. Iz moga iskustva to su ljudi koje sam pronašla istražujući specifične teme poput organizacije vremena, idealnog klijenta, financijske pismenosti i sl. te uložila vrijeme i novac u njihove programe.

U kontekstu pomoći javnih institucija nemam loših iskustava s npr. HZZ-om (mjera za samozapošljavanje), no dobri i sposobni ljudi u takvim institucijama moraju raditi po birokratskom principu koji je sve samo ne realan, ažuran i fleksibilan.

Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić

 

Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.

Skip to content