Od listanja do scrollanja – Knjige nekad i sad
U današnjem digitalnom dobu, odnos mladih prema knjigama drastično se promijenio. S jedne strane, klasične tiskane knjige sa svojim specifičnostima i taktilnim iskustvom predstavljaju jedinstveni oblik čitanja. S druge strane, digitalne knjige, koje omogućuju brz pristup velikom broju naslova na mobilnim uređajima i e-readerima, donose prednosti poput praktičnosti, ekološkog utjecaja i interaktivnosti.
Radionica “Od listanja do scrollanja: Knjige nekad i sad”, koja je provedena s učenicima Srednje škole Viktorovac u Sisku, bavila se analizom ovih dvaju formata čitanja te utvrđivala kako tehnologija, posebno društvene mreže poput TikToka, oblikuje čitalačke navike mladih.
-Cilj ove radionice bio je problematizirati odnos srednjoškolaca prema tiskanima i digitalnim knjigama, istraživati prednosti i izazove oba medija, te poticati kritičko razmišljanje o čitalačkim navikama u digitalnom dobu. Željeli smo kroz radionicu pokazati učenicima kako i tiskane knjige i digitalne knjige imaju svoje prednosti, te kako oboje mogu obogatiti njihovu čitalačku naviku.– pojašnjava voditeljica radionice Jasmina Jovev.
Sisački su srednjoškolci u kretaivnom dijelu radionice sami stvarali sadržaj za TikTok, platformu koja ima veliki utjecaj na današnje društvo i kulturu, a zadatak im je bio nekiim drugim učenicima, koristeći popularnu društvenu mrežu TikTok, stvoriti sdadržaj koji će ih potaknuti na čitanje i ukazati na važmost čitanja općenito.
-Kroz rad na TikTok videima učenici su razvili svoje tehničke vještine u snimanju, montaži i prezentiranju sadržaja, uz korištenje različitih digitalnih alata i aplikacija, a poticanjem na grupni rad u stvaranju sadžaja doveo je do diskusija i kreativnih pristupa rješavanju zadataka čime se kod učenika potiče suradnički duh i razmjena ideja.
Tako su učenici u svojim videima otvarali teme razlika tiskanih kniga i onih digitalnih, pa se tako moglo čuti kako im još uvijek zadovoljstvo čini osjećaj držanja knjige, miris papira i zvuk okretanja stranica. Kao prednosti digitalnih knjiga navodili su kako svi naslovi mogu biti na jednom uređaju omogućujući čitateljima pristup desecim aknjiga, te kako digitalne knjige često nude audiovizualne dodatke, interaktivne elemente ili povezivanje s drugim medijima što može dodatno obogatiti iskustvo.
-Ova radionica omogućila je srednjoškolcima da na dinamičan način istraže ozbiljne teme o čitanju, knjigama i tehnologiji. Kroz kreativnu izradu TikTok sadržaja, učenici ne samo da usvajaju digitalne vještine, već se i suočavaju s pitanjem kako balansirati klasične i digitalne formate u vlastitim čitalačkim navikama. Također, cilj nam je bio da kroz radionicu razvijamo kritičko mišljenje, timski rad i sposobnosti prezentacije, što su ključne vještine u današnjem društvu – zaključila je Jovev.