Svjetlana Lenac, poduzetnica iz Hrvatske Kostajnice: Za mene je poduzetništvo način života
Već više od 20 godina živim i dišem poduzetništvo, Vodim vlastitu tvrtku za računovodstvo i knjigovodstvo, također u partnerstvu s mužem izgradila sam uspješan agroturistički OPG iz ničeg, a kroz godine upoznala sam mnoge poduzetnike koji su postali uspješni, ali i puno više onih koji su nažalost ugasili svoj posao. Oduvijek imam strast prema poduzetništvu, a računovodstvo odnosno knjigovodstvo mi je omogućilo da duboko zaronim u različite poduzetničke ideje i da naučim i razumijem različite djelatnosti.
Posebno me zanimaju nove tehnologije i automatizacija poslovanja, Volim istraživati kako poboljšati poslovne procese u malim tvrtkama i kako uvesti strateški način razmišljanja i rada u male tvrtke (koji je inače rezerviran samo za velike) kako bi prevladali prepreke na svom poduzetničkom putu. Naravno moj put je bio prepun uspona i padova, no svaka svladana prepreka je bio korak naprijed.
Najveći uspjeh na mom poduzetničkom putu bilo je otkriće što ja to ne znam o vođenju vlastite tvrtke, nakon tog otkrića stvari su postale lakše. Za mene je poduzetništvo način života, to nije odredište to je put.
Zašto ste se odlučili za poduzetništvo?
Oduvijek me privlačila sloboda donošenja vlastitih odluka, volim izazove, često
imam milion ideja koje želim isprobati, poduzetništvo mi omogućuje da spojim svoju strast prema brojkama, strategiji i kreativnosti. Također imam slobodu izbora da radim kad želim, s kim želim i koliko želim.
Iz današnje perspektive što smatrate POZITIVNOM, a što NEGATIVNOM stranom ulaska u poduzetništvo?
Pozitivne strane: sloboda odlučivanja, prilika za ostvarenje vlastitih ciljeva, gradiš nešto svoje, maksimalna kreativnost, financijska sloboda, osjećaj da doprinosiš zajednici i pomažeš drugima
Negativne strane: Veliki teret i odgovornost, nema radnog vremena, nema bolovanja, sve odluke moraš donijeti sam, stresan način života, često financijska nesigurnost.
Koje vještine mora imati osoba da bi postala uspješan poduzetnik?
Poduzetnik mora vjerovati 100% u vlastitu ideju i u uspjeh, mora jasno postaviti ciljeve, mora vjerovati i kad mu loše ide bez obzira na sve.
Sljedeća vještina je upornost, bez upornosti nema uspjeha, zatim mora imati vještinu kreativnog razmišljanja.
Mora biti spreman donositi odluke, pa i one najteže, također mora se znati nositi sa stresom.
Najvažnije da u startu ima poduzetnički mindset, mora promijeniti način razmišljanja iz zaposleničkog u poduzetnički. Biti poduzetnik je izbor, a ne posao za plaću, način života gdje ulažeš vrijeme, energiju, novac da bi izgradio nešto svoje, bez da unaprijed vidiš rezultate svoga rada. Tu vjera igra ključnu ulogu.
Smatrate li da ste ostvarili svoje poduzetničke ciljeve?
Ostvarila sam mnoge ciljeve, ali neprestano se pojavljuju novi, kako sam i rekla to je put, kad ostvariš jedan postavljaš novi, dok god budem mogla disati do tad ću postavljati nove ciljeve i izazove, jednom kad čovjek promjeni način razmišljanja i počne razmišljati kao poduzetnik ne postoji rikverc, nikad više se ne može vratiti na zaposlenički način razmišljanja.
Koji su najveći problemi s kojima ste se susreli ili se još uvijek susrećete na poduzetničkom putu?
Na mom dugogodišnjem putu bilo je mnogo izazova, puno puta sam poželjela odustati, bilo je dana kad nisam vidjela izlaz iz nekih situacija,
ponekad su ti problemi proizašli iz vlastitih krivih odluka, a ponekad su to vanjski utjecaji na koje ne možemo utjecati poput financijske krize 2009- 2012, pa Covid od 2020.g. bitno je nastaviti.
Svaki dan je novi izazov, nikad ne znaš što te čeka sutra, u tom i je čar poduzetništva.
Koji savjet možete dati novim, mladim poduzetnicima?
Izaberite ono što volite i o čemu ne možete prestati razmišljati, vjerujte u sebe i svoj posao 100% čak i kad Vam svi drugi govore da to neće uspjeti, učite, educirajte se, ukradite znanje, jer znanje je moć, okružite se pozitivnim ljudima koji vjeruju u Vas i koji će vas pogurati naprijed kad zapnete. Budite spremni na rizike, bez rizika nema uspjeha. Unaprijed se pomirite s gubitkom, ne ulažite ono što niste spremni izgubiti.
Neuspjeh je sastavni dio uspjeha, put do uspjeha vodi stepenicama neuspjeha, budite uporni i nikad baš nikad ne odustajte.
Može li se biti uspješan poduzetnik u Hrvatskoj?
Naravno da može, no to ovisi čime čovjek mjeri uspjeh, za svakog od nas uspjeh predstavlja nešto drugo, za nekog je to puno novaca, skupi auti, skupa odjeća, razni materijalni dokazi, gdje osoba gradi ego kako bi se dokazala nekom, no s druge strane postoji i druga vrsta uspjeha gdje osoba uživa u onom što radi, balansira između privatnog i poslovnog, stvara nešto što ju ispunjava, zadovoljna je svojim životom, okružena obitelji i prijateljima, uspjeh mjeri količinom sreće i zadovoljstva u životu.
Koji je segment najteži za poduzetnike u Hrvatskoj?
Smatram da je najteži segment nedostupnost informacija na jednom mjestu, različita pravila za različite dijelove RH, svaki referent tumači zakon na svoj način. Nema škole poduzetništva, nigdje te ne uče poduzetničke vještine, škole nas uče kako da budemo sluge nekom drugom, nitko našoj djeci ne kaže da mogu graditi nešto svoje, ne potiče se kreativnost.
Koliko su društvene mreže olakšale poduzetnicima poslovanje?
Društvene mreže su omogućile da svoj proizvod ili uslugu predstavimo velikom broju ljudi u vrlo kratkom vremenu, cjeli svijet je nadohvat ruke. No i tu postoje izazovi starije generacije teško se prilagođavaju novim trendovima, to je zanimanje za sebe, upravljanje društvenim mrežama je danas neophodno za vođenje bilo kojeg poslovanja, ako te nema na internetu ne postojiš, bez obzira koliko dobar proizvod ili uslugu imaš. Dobra promocija na mrežama je ključna za uspjeh u današnje vrijeme.
Kako se najbolje informirati o svemu što poduzetniku treba na njegovom putu?
Umrežavanje je jedan od dobrih načina prikupljanja informacija, povezivanjem s ljudima koji su već prošli isti put i razmjena informacija,
edukacije, također je bitno da osoba razumije vlastito poslovanje, da upozna vlastite procese poslovanja, da razumije upravljanje vlastitim financijama, da upozna konkurenciju, također bitno je da neprestano uči i usvaja nova znanja.
U poduzetništvu nema stajanja ili ideš gore ili padaš dolje nikad ne stojiš na jednom mjestu.
Imaju li poduzetnici dovoljno pomoći i mentora na svom poduzetničkom putu u Hrvatskoj?
Nažalost u Hrvatskoj poduzetnici često nemaju dovoljno pomoći, teško pronalaze mentore, postoje razne edukacije i programi, ali smatram da je to sve površno, da ne postoji edukacija koja bi dublje ušla u problematiku, često i novi poduzetnici vrlo olako ulaze u poduzetničke vode zbog dostupnosti raznih potpora bez da razumiju u što se točno upuštaju i koje posljedice to može imati na njih kasnije.
Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić
Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.