Zdravi razgovori

Već u nižim razredima osnovne škole naša su nas djeca počela upozoravati kako se u razrednim grupama događaju međusobna vrijeđanja i ružna komentiranja, a s prelascima u više razrede i srednju školu načini komunikacije sve su okrutniji i zato je važno da mladi koji postaju žrtve na digitalnim mrežama znaju kome se obratiti za pomoć. U Hrvstakoj postoji nekoliko organizacija kojima bi se mladi mogli obratiti za pomoć, a važno je da je se ne boje zatražiti.

Premda svi djeci od početka korištenja društvenih mreža pokušavamo objasniti što je to zlostavljanje na društvenim mrežama važno je još jednom ponoviti kako u tu kategoriju spadaju negativni komentari, ponižavanje ili ismijavanje na društvenim mrežama, prijetnje u smislu slanja poruka koje sadrže prijetnje nasiljem ili drugim oblicima štete, objavljivanje osobnih podatak bez dopuštenja što može dovesti do sramoćenja, namjerno ignoriranje ili isključivanje iz online zajednica ili grupa, te kreiranje lažnih profila s ciljem obmane ili šteta nekoj drugoj osobi. Iznimno je važno da djecu naučimo kako su svi ovi oblici ponašanja neprihvatljivi i štetni.

Ukoliko se dogode slučajevi uznemiravanja, vrijeđanja ili drugih oblika nasilja na društvenim mrežama važno je obratiti se roditeljima jer oni vam mogu pružiti emocionalnu zaštitu i znaju kome se dalje obratiti za pomoć. Otvorena komunikacija između roditelja i djeca iznimno je važna jer su roditelji oni koji pružaju bezrezervnu zaštitu. Trebalo bi se razgovarati i s učiteljima i profesorima jer bi oni trebali poduzeti odgovarajuće mjere kako bi zaštitili žrtve i osigurali sigurnije okruženje u školi.

Nasilje se može prijaviti i Centru za sigurniji Internet koji budi besplatnu telefonsku liniju na broju 0800 606 606, a riječ je o savjetodavnoj liniji koja pruža podršku i informacije o nasilju na internetu, a na stranici https://csi.hr mogu se pronaći savjeti kako se zaštiti i što učiniti ako postanu žrtve nasilja.

Osim toga,  Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske pokrenulo je aplikaciju Red Button pomoću koje djeca i mladi mogu anonimno prijaviti zlostavljanje na internetu. Ono što je važno naglasiti za ovu aplikaciju je da su prijave anonimne i da ne treba strahovati od kolega iz škole. Inače, u  hitnim slučajevima mladi se mogu izravno obratiti policiji na broj 192.  premda ovo nije anonimna prijava u MUP-u postoje osobe koje su educirane za rad s mladima i koji će ovakve prijave zasigurno ozbiljno shvatiti.

Inače, većina društvenih mreža i online platformi ima mehanizme za prijavu zlostavljanja. Facebook i Instagram omogućuju korisnicima da prijave uvredljive sadržaje, profile ili komentare putem opcije “Prijavi” (“Report”). Korisnici mogu odabrati razlog prijave, poput govora mržnje, nasilja ili uznemiravanja. Nakon prijave, platforma pregledava prijavljeni sadržaj i poduzima odgovarajuće mjere.

TikTok također ima opciju prijave neprimjerenog sadržaja. Klikom na tri točkice pored videa ili komentara, korisnici mogu odabrati opciju “Prijavi” i opisati problem.

YouTube korisnici mogu prijaviti videozapise koji krše smjernice zajednice putem opcije “Prijavi” koja se nalazi ispod videa. YouTube također nudi mogućnost blokiranja korisnika i onemogućavanja komentara.

Prijava na Snapchatu moguća je putem postavki na pojedinačnim porukama, pričama ili računima. Korisnici mogu blokirati zlostavljače i prijaviti neprimjeren sadržaj izravno aplikaciji.

No, prije nego li se uopće krenu koristiti društvene mreže trebalo bi poduzeti neke mjere kojima bi se također mogli zaštiti. Većina platformi nudi opcije postavljanja privatnosti kako bi se ograničio pristup profilima, postovima i fotografijama i to bi trebalo poriktati na samom početku korištenja društvenih mreža. Ukoliko netko neželjen uopće pristupi Vašem profilimate ga mogućnost odmah zablokirati, a istovremeno prikupljanje dokaza poput snimki zaslona može biti ključno za prijavu zlostavljanja platformama ili vlastima

Zlostavljanje na internetu ozbiljan je problem koji zahtijeva brze i promišljene, a važno je da djecu naučimo da nisu sami i da postoji mnoštvo opcija za prijavu zlostavljanja. Kroz edukaciju, podršku i korištenje dostupnih alata i resursa, moguće je smanjiti učestalost ovog problema i stvoriti sigurnije online okruženje za sve.

Koraljka Djetelić/Jasmina Jovev

Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.

 

 

Skip to content