Srednja škola Petrinja kvalitetom nastave i dobrim pristupom privlači i učenike iz Siska
Grad Petrinja još nosi ožiljke razornog potresa koji je teško pogodio grad koncem 2020. godine. Petrinja je danas ogromno gradilište, a sveobuhvatnom obnovom pokušava se vratiti autentični izgled i život u središte Petrinje. Ovaj gradić brojem stanovnika prednjači na demografski pustoj Banovini. Prema posljednjem popisu stanovništva evidentirano je 24.671 stanovnika. U usporedbi s 1991. godinom kada je u Petrinji živjelo 35.151 stanovnik, zamjećuje se pad broja stanovnika za 35 posto. Posljedice potresa su dodatno potaknuli iseljavanja osobito mladih.
Prije Domovinskog rata na području grada Petrinje nastava se izvodila u šest osnovnih škola i 17 područnih škola. Danas Petrinja ima tri osnovne i jednu srednju školu sa smjerovima: opća gimnazija, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar, voćar-vinogradar-vinar, mesar i cvjećar.
U petrinjskim školama trenutno nema psihologa ni socijalnih radnika, a samo jedan defektolog pruža podršku učenicima. Broj pedagoga je nedovoljan, iako je u nastavi uključeno oko 80 učenika s posebnim potrebama (učenici s teškoćama u razvoju, kroničnim bolestima i poremećajima u ponašanju), kojima je potreban individualan stručni rad. Oko 200 učenika prima socijalnu pomoć, a taj broj bi mogao rasti. Mnogobrojni učenici su putnici, dok pojedine škole osjećaju prostorno opterećenje jer mreža škola nije adekvatno uspostavljena.
Olga Vukelić, učenica četvrtog razreda Gimnazije koju pohađa u Srednjoj školi Petrinja, podijelila je svoje iskustvo školovanja u gradu koji je pretrpio teške posljedice potresa. Ova mlada osoba suočava se s uobičajenim izazovima srednjoškolaca. Razgovor s njom pruža uvid u život jedne generacije koja je iskusila obnovu, prilagodbu i nadu u bolje uvjete obrazovanja.
Izazovi putovanja i odluka za petrinjsku gimnaziju
Na početku razgovora, Olga ističe da joj je jedan od najvećih izazova u školovanju putovanje autobusom iz Siska u Petrinju, gotovo svaki dan.
– Nekada mi put traje 15 minuta, ali zna se dogoditi da samo na autobus čekam 20 minuta, kaže Olga, dodajući da autobusi često kasne ili pretrpani prolaze pored stanice. S obzirom na ovu činjenicu, nije neobično postaviti pitanje zašto nije odabrala gimnaziju u bližem gradu Sisku.
– Petrinjsku gimnaziju odabrala sam zbog mišljenja da su profesori ovdje bolji, kao i sveukupni pristup nastavi, objašnjava. Odluka je bila teška, ali su glasine o kvalitetnijem pristupu i međuljudskim odnosima u petrinjskoj gimnaziji prevagnule.
Uvjeti školovanja u obnovljenoj školi
Nakon potresa koji je osobito pogodio Petrinju mnogi učenici su bili smješteni u improvizirane prostore. Olga i njezini školski kolege provodili su gotovo tri godine kao gosti u Osnovnoj školi Mate Lovraka. No, početkom 2024. godine, vratili su se u potpuno novu zgradu gimnazije, modernu i opremljenu s nizom sadržaja.
– Školska zgrada u koju smo se uselili u potpunosti je moderna, opremljena i imamo sve što nam treba. Imamo veliku sportsku dvoranu, dvoranu za stolni tenis, vanjsko igralište za košarku i dobro opremljene svlačionice, opisuje Olga. Osjeća se zahvalno na ovim uvjetima, iako ističe da su učionice još uvijek pomalo monotone te da je potrebno dodatno uređenje.
Posljedice potresa i osjećaj zajedništva
Nakon potresa učenici i profesori prošli su kroz razdoblje prilagodbe. Olga tvrdi da se posljedice potresa više ne osjećaju toliko intenzivno, no naglašava da je isprva postojalo puno više razumijevanja među svima zbog onoga kroz što su svi prošli.
– U početku su svi imali više razumijevanja prema nama, kaže Olga, ističući da su profesori i školski kolege bili svjesni težine situacije. Također, odnosi među učenicima u petrinjskoj gimnaziji iz Olgine perspektive su izuzetno dobri.
– Prisutno je veliko zajedništvo. Jako puno nas se druži i izvan škole, iako uvijek postoji par izoliranih pojedinaca ili grupa, kaže, dodajući da eventualne nesuglasice brzo rješavaju.
Odnosi s profesorima i podrška za učenike s poteškoćama
Odnosi između učenika i profesora u Petrinji, prema Olginom mišljenju, izuzetno su pozitivni. – Profesori su uglavnom vrlo otvoreni za suradnju i pomoć. Ima ih koji su možda malo manje dostupni, ali svi su spremni pomoći, pojašnjava. Naglašava da su profesori korektni i da unatoč čestim kašnjenjima autobusa pokazuju razumijevanje te učenicima opravdavaju zakašnjenja, svjesni problema s prijevozom. Škola pruža i podršku učenicima koji se suočavaju s poteškoćama u učenju.
– Nikada nisam čula da netko nije dobio podršku. Škola se trudi uključiti sve učenike, a oni koji se natječu u raznim disciplinama ostvaruju odlične rezultate, ističe Olga, što pokazuje visoku razinu brige za sve učenike.
Izazovi prometne povezanosti i utjecaj na školovanje
Putovanje iz Siska u Petrinju često je nepredvidivo zbog kašnjenja i pretrpanosti autobusa, što Olgi i njenim kolegama predstavlja svakodnevnu brigu.
– Autobusi idu često, ali znaju biti pretrpani, a putovanje dodatno otežavaju radovi na cesti, objašnjava. Iako ti problemi ponekad rezultiraju zakašnjenjem na satove, Olga naglašava da profesori pokazuju razumijevanje te da, zbog podrške profesora, njene školske obveze nisu ugrožene. Olga opisuje atmosferu u školi kao pozitivnu i sigurnu.
– Nikada se nisam osjećala nesigurno, čak ni nakon potresa, ističe, dodajući da većina učenika dijeli osjećaj ugode boravka u školi. Pored podrške koja dolazi iz međusobnih odnosa i podrške profesora, sigurnost prostora i osjećaj pripadnosti dodatno pomažu učenicima da se usmjere na učenje i razvijanje svojih vještina. Škola redovito provodi razne inicijative i obilježava važne međunarodne dane, što doprinosi osjećaju pripadnosti i motivira učenike. Međutim, Olga smatra da ove aktivnosti nisu uvijek usmjerene na poboljšanje samih uvjeta školovanja.
Olgin optimizam i upornost prikazuju generaciju koja je suočena s brojnim izazovima. Uz podršku profesora i zajedništvo među učenicima, učenici petrinjske gimnazije mogu se s nadom usmjeriti prema daljnjem školovanju. Učenici poput Olge su dokaz da, unatoč preprekama, mladi u Petrinji nastavljaju ostvarivati svoje ciljeve i snove, gradeći bolju budućnost za sebe i svoju zajednicu.
Sanja Blažević
Dozvoljeno prenošenje sadržaja uz objavu izvora i autora.
(Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije temeljem Programa ugovaranja novinarskih radova u elektroničkim publikacijama – Poticanje kvalitetnog novinarstva 2024.)