MladiStartUp Vodič

Studije Slučaja: Uspješni hrvatski StartUp-ovi

Hrvatska startup scena u posljednjih desetak godina bilježi izuzetan rast, a sve više mladih poduzetnika pronalazi globalne prilike i gradi tvrtke koje osvajaju svjetska tržišta. Iako su izazovi s kojima se suočavaju brojni – od birokratskih prepreka do osiguravanja kapitala – mnogi su pokazali da inovativnost, upornost i dobra ideja mogu dovesti do velikog uspjeha. U ovom članku donosimo tri inspirativne priče o hrvatskim startupovima koji su postali prepoznati i cijenjeni na globalnoj sceni.

 

Rimac Automobili: Od garaže do svjetskog lidera u električnim vozilima

Jedna od najpoznatijih hrvatskih poduzetničkih priča nesumnjivo je ona Mate Rimca i njegove tvrtke Rimac Automobili. Sve je počelo 2009. godine kada je tada mladi Mate Rimac odlučio pretvoriti svoj stari BMW u električni automobil. Ono što je tada izgledalo kao avanturistički eksperiment, preraslo je u jednu od najinovativnijih tvrtki u automobilskoj industriji.

 

Rimac Automobili danas proizvode jedne od najbržih električnih automobila na svijetu, poput modela Nevera, koji je postao simbol tehnološke superiornosti i luksuza. Uz to, tvrtka se fokusira na razvoj tehnologija za elektrifikaciju vozila, surađujući s globalnim automobilskim gigantima poput Porschea, Aston Martina i Koenigsegga. Mate Rimac uspio je ne samo ostvariti svoje snove, već i pozicionirati Hrvatsku na kartu globalne automobilske industrije, pokazavši da je moguće iz male zemlje razviti visoko sofisticirane tehnološke proizvode.

 

Uspjeh Rimca primjer je kako kombinacija strasti, inovacija i pravih partnerstava može dovesti do svjetskog priznanja, unatoč početnim izazovima i skepticizmu okoline.

 

Infobip: Globalni komunikacijski div iz Vodnjana

Još jedna hrvatska startup zvijezda je Infobip, tvrtka specijalizirana za pružanje cloud komunikacijskih usluga. Osnovana 2006. godine u malom istarskom mjestu Vodnjanu, Infobip je danas globalni lider u industriji komunikacija, pružajući usluge poput SMS-a, WhatsAppa i push notifikacija velikim tvrtkama diljem svijeta.

 

Infobipov osnivač, Silvio Kutić, s kolegama Izabelom Jelenić i Robertom Kutićem krenuo je u poduzetničku avanturu s ciljem poboljšanja globalne povezanosti putem tehnoloških inovacija. Danas Infobip ima urede na šest kontinenata i surađuje s nekim od najvećih svjetskih brendova poput Ubera, Viber-a i Microsofta, a kroz svoju platformu povezuje preko sedam milijardi uređaja u više od 190 zemalja.

 

Osim poslovnih uspjeha, Infobip se ističe i kontinuiranim ulaganjem u svoje zaposlenike te stvaranjem inovativne i otvorene radne kulture. U 2020. godini, tvrtka je prikupila investiciju od 200 milijuna dolara, čime je postala prvi hrvatski “jednorog” – startup čija je vrijednost premašila milijardu dolara. Njihova priča svjedoči o tome kako kvalitetan proizvod i strateško širenje mogu transformirati malu tvrtku iz ruralnog područja u globalnu tehnološku silu.

 

Nanobit: Hrvatska gaming priča o globalnom uspjehu

Hrvatska je također dom nekih izuzetno uspješnih startupa iz gaming industrije, a jedan od najpoznatijih primjera je Nanobit. Osnovan 2008. godine od strane dvojice entuzijasta, Alana Sumine i Zorana Vučinića, Nanobit se specijalizirao za razvoj mobilnih igara i aplikacija koje su osvojile milijune korisnika diljem svijeta.

 

Njihove igre, poput “Hollywood Story” i “Fashion City”, postigle su globalni uspjeh zahvaljujući atraktivnoj grafici, zanimljivom sadržaju i jednostavnosti korištenja. Tvrtka se kroz godine etablirala kao jedan od najuspješnijih hrvatskih tehnoloških startupa, a njezini proizvodi kontinuirano postižu visoke pozicije na ljestvicama preuzimanja aplikacija u App Storeu i Google Playu.

 

Nanobit je 2020. godine postao dio švedske Stillfront grupe, koja je akvizirala tvrtku za više od 100 milijuna dolara, što je još jedan dokaz kako domaće tvrtke mogu privući veliku pažnju međunarodnih investitora. Sumina i Vučinić su izgradili poslovnu kulturu koja se temelji na kreativnosti, timskom radu i želji za stvaranjem inovativnih digitalnih proizvoda. Njihova priča inspiracija je mnogim mladim poduzetnicima koji žele uspjeti u tehnološkom sektoru.

 

Priče o uspjehu Rimac Automobila, Infobipa i Nanobita dokaz su kako hrvatski startupi mogu ne samo preživjeti, već i napredovati na globalnom tržištu. Svaki od ovih poduzetnika krenuo je s jedinstvenom idejom, ali zajednička im je bila hrabrost da se suoče s izazovima i vjeruju u svoje projekte, unatoč nepovoljnim uvjetima za poslovanje na domaćem tržištu. Njihov uspjeh leži u inovacijama, predanosti i strateškim odlukama koje su im omogućile da iz male zemlje poput Hrvatske izađu na globalnu scenu i postanu lideri u svojim industrijama.

 

Za buduće generacije poduzetnika, ove priče nisu samo inspiracija već i jasan pokazatelj kako je uz pravu ideju i dobar tim, moguće ostvariti velike ciljeve. Hrvatska scena nastavlja rasti, a sigurno je da će ovi pioniri otvoriti put mnogima koji tek dolaze.

Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić

 

Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.