Podrška lokalnih zajednica: Kako lokalne zajednice mogu podržati mlade poduzetnike kroz inicijative i resurse
U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, mladi poduzetnici suočavaju se s mnogim izazovima, od nedostatka financijskih sredstava do ograničenog pristupa mrežama za umrežavanje i mentorima. Lokalna zajednica igra ključnu ulogu u pružanju podrške koja može olakšati početne korake i omogućiti dugoročni uspjeh ovih poduzetnika. U nastavku istražujemo konkretne načine na koje zajednice mogu stvoriti povoljan ekosustav za mlade poslovne ljude.
Infrastruktura i prostorni resursi
Jedan od osnovnih načina na koji lokalne zajednice mogu pomoći jest osiguravanje pristupa povoljnom ili besplatnom poslovnom prostoru. Inicijative poput coworking prostora omogućuju mladima pristup profesionalnom okruženju bez visokih troškova najma. Primjeri takvih prostora već postoje u gradovima poput Zagreba, Siska i Osijeka, gdje inicijative poput ZICER-a (Zagrebačkog inovacijskog centra) i PISKA (Poduzetnički inkubator Sisak) nude ne samo prostor, već i tehnološku podršku i edukaciju.
Također, lokalne vlasti mogu adaptirati stare ili neiskorištene zgrade u poslovne inkubatore ili kreativne centre. Ovi prostori pružaju ne samo mjesto za rad, već i priliku za suradnju i razmjenu ideja među poduzetnicima.
Financijska podrška i poticaji
Pristup financijskim sredstvima često je najveća prepreka mladima koji žele započeti vlastiti posao. Zajednice mogu organizirati fondove za poticanje poduzetništva koji bi pružali subvencije, mikrokredite ili bespovratna sredstva za startupe. Osim toga, poticanje partnerstva s lokalnim bankama i investitorima može pomoći u stvaranju posebnih kreditnih linija za mlade poduzetnike s povoljnijim uvjetima otplate.
Jedan od uspješnih primjera je i Sisačko-moslavačka županija koja nudi pomoć poduzetnicima kroz Program „Subvencije kamata temeljem odobrenih zajmova HAMAG BICRO-a za 2024.godinu“ koji je otvoren do kraja ove godine.
Sisačko-moslavačka županija subvencioniranje kamata poduzetnicima provodi od 2022. godine. Od tada poduzetnicima s područja županije, temeljem ugovora s Hrvatskom bankom za obnovu i razvoj (HBOR), subvencionira kamatnu stopu za tri kreditna programa: Investicije privatnog sektora, Poduzetništvo mladih, žena i početnika te Obrtna sredstva. Taj program subvencija je namijenjen mikro, malim i srednjim subjektima malog gospodarstva: trgovačkim društvima, obrtima, fizičkim osobama koje samostalno obavljaju djelatnost, OPG-ovima, zadrugama i profitnim ustanovama koje ulažu na području Sisačko – moslavačke županije, neovisno o sjedištu odnosno prebivalištu. Taj program omogućava povoljnije financiranje sektora malog gospodarstva, a time i obrtništva te lakšu dostupnost izvorima financiranja za unaprjeđenje poslovnih aktivnosti i otvaranje novih radnih mjesta.
Trenutna kamatna stopa za krajnje korisnike po programima Investicije privatnog sektora, Poduzetništvo mladih, žena i početnika i Obrtna sredstva iznosi 1%. Od početka te linije do rujna 2024. godine ukupno je odobreno 65 kredita, a realizirana su 62. Ukupna vrijednost investicija ostvarenih preko njih iznosi 18.267.197,85 EUR, a odobreni iznos kredita je 15.868.594,63 EUR.
Edukacija i mentorstvo
Lokalne zajednice mogu organizirati edukativne radionice i seminare kako bi mladima pružile znanja potrebna za vođenje uspješnog poslovanja. Kroz teme poput upravljanja financijama, digitalnog marketinga i razvoja proizvoda, poduzetnici dobivaju alate za suočavanje s izazovima.
Mentorski programi su još jedan ključni resurs. Uspješni lokalni poduzetnici i stručnjaci iz različitih sektora mogu svojim iskustvom pomoći mladima da izbjegnu česte greške i izgrade održive strategije. Platforme poput Startup Croatia već okupljaju mentore i mlade poduzetnike, no lokalne zajednice mogu pokrenuti vlastite inicijative ovog tipa.
Umrežavanje i promocija
Događaji poput poslovnih sajmova, konferencija i meetupova omogućuju mladim poduzetnicima predstavljanje svojih ideja i proizvoda široj publici. Kroz ove događaje, ne samo da stječu potencijalne klijente, već i grade ključne kontakte s partnerima i investitorima.
Jedan od primjera uspješnog umrežavanja je projekt Poduzetnički tjedan, koji se organizira u nekoliko hrvatskih gradova i okuplja stotine sudionika, uključujući mlade poduzetnike, predstavnike tvrtki i donositelje odluka.
Podrška kroz zajednički identitet
Konačno, lokalne zajednice mogu promovirati duh zajedništva kroz podršku lokalnim brandovima i proizvodima. Kampanje poput “Kupujmo lokalno” stvaraju platformu za promociju poduzetnika unutar zajednice, potičući građane na podršku lokalnom gospodarstvu. Ovo ne samo da povećava vidljivost poduzetnika, već i jača osjećaj povezanosti između njih i zajednice.
Podrška mladim poduzetnicima nije samo čin solidarnosti; ona je ulaganje u dugoročnu održivost i razvoj lokalnih zajednica. Kroz osiguravanje resursa poput prostora, financijske pomoći, edukacije i umrežavanja, zajednice mogu stvoriti plodno tlo za rast inovacija i poslovnog uspjeha. Primjeri iz prakse, kao i rastući interes za lokalnim proizvodima, dokazuju da ovakve inicijative donose obostranu korist – kako poduzetnicima, tako i samim zajednicama. Samo kroz strateški pristup, lokalne vlasti, institucije i građani mogu zajedno potaknuti snažnu poduzetničku kulturu koja donosi prosperitet svim sudionicima.
Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić
Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.