MladiStartUp Vodič

Mentorstvo i savjetovanje za mlade poduzetnike: Kako pronaći i iskoristiti mentore za poslovni rast

Pokretanje vlastitog poslovanja može biti izazovan i često stresan put za svakog mladog poduzetnika. Nedostatak iskustva, ograničeni resursi i neizvjesnost tržišta samo su neki od faktora s kojima se suočavaju. U tim trenucima, mentorstvo i savjetovanje mogu igrati ključnu ulogu u razvoju poslovanja, pružajući mladim poduzetnicima neophodne smjernice, podršku i stručnost. No, kako pronaći prave mentore i maksimalno iskoristiti njihovu pomoć za poslovni rast?

 

Zašto je mentorstvo važno?

Mentorstvo je već dugo prepoznato kao jedan od najučinkovitijih načina učenja i profesionalnog razvoja. Iskusni poslovni lideri često su prošli kroz slične izazove i dileme te mogu ponuditi dragocjene uvide koje poduzetnici početnici ne mogu pronaći u knjigama ili online tečajevima. Mentorstvo mladim poduzetnicima nudi širu perspektivu, usmjerava ih na ključne korake u razvoju poslovanja i pomaže im izbjeći uobičajene pogreške.

 

Mentor može djelovati kao vodič kroz izazove, ali i kao motivator i podrška u teškim trenucima. S obzirom na kompleksnost poduzetničkog okruženja, posjedovanje mentora omogućuje mladoj osobi da dobije povratnu informaciju o svom poslovanju te razvije nove ideje, pristupe i strategije. Ova vrsta podrške ključna je za rast i održavanje poslovanja, pogotovo u ranoj fazi razvoja tvrtke.

 

Kako pronaći pravog mentora?

Pronalazak mentora može biti izazovan, osobito za one koji tek započinju poduzetnički put. Ključni korak je identifikacija mentora koji ima relevantno iskustvo u industriji ili sličnom poslovnom modelu. Evo nekoliko načina kako mladi poduzetnici mogu pronaći svog mentora:

 

  1. Mrežni događaji i konferencije – Sudjelovanje na konferencijama, seminarima i poduzetničkim radionicama sjajna je prilika za upoznavanje iskusnih profesionalaca. Ovi događaji često okupljaju stručnjake iz različitih industrija koji su voljni dijeliti svoja znanja i iskustva. Sudionici mogu iskoristiti ove prilike za povezivanje s potencijalnim mentorima u neformalnom okruženju.

 

  1. Inkubatori i akceleratori – Poduzetnički inkubatori i akceleratori nude strukturirane programe podrške za startupove, uključujući pristup mentorima. Ovi programi često imaju mrežu iskusnih poduzetnika, investitora i savjetnika koji mogu ponuditi korisne smjernice i povezati mlade poduzetnike s relevantnim kontaktima.

 

  1. Profesionalne udruge i organizacije – Udruge poput Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) ili Hrvatske gospodarske komore (HGK) često organiziraju mentorstvo kroz svoje programe. One okupljaju iskusne poslovne lidere iz različitih sektora koji su spremni pomoći mladim poduzetnicima.

 

  1. LinkedIn i društvene mreže – U današnjem digitalnom dobu, društvene mreže kao što je LinkedIn olakšavaju izravno povezivanje s profesionalcima u željenoj industriji. Mnogi iskusni poduzetnici su otvoreni za mentorstvo ili barem jednokratno savjetovanje putem ovih platformi.

 

  1. Osobne preporuke – Neki od najboljih mentora mogu se pronaći putem osobnih preporuka. Mladi poduzetnici mogu razgovarati s poslovnim partnerima, bivšim kolegama ili prijateljima kako bi ih povezali s iskusnim mentorima u njihovom području.

 

Kako izgraditi kvalitetan odnos s mentorom?

Jednom kada mladi poduzetnik pronađe potencijalnog mentora, važno je izgraditi kvalitetan i dugoročan odnos temeljen na međusobnom povjerenju i poštovanju. Mentorski odnos treba biti dvosmjeran, a poduzetnici bi trebali biti aktivni sudionici u tom procesu, spremni učiti i primijeniti savjete koje dobiju.

 

Prvi korak je jasno definiranje očekivanja i ciljeva mentorstva. Mladom poduzetniku korisno je razmisliti o specifičnim područjima u kojima želi dobiti pomoć, bilo da je to strategija rasta, financijsko planiranje ili vođenje tima. Mentor može pružiti smjernice, ali je ključno da poduzetnik sam preuzme inicijativu u radu na rješavanju problema i izvršavanju preporuka.

 

Redoviti sastanci i otvorena komunikacija ključ su uspješnog odnosa. Mladi poduzetnici trebali bi pripremiti pitanja i izazove prije svakog sastanka kako bi maksimalno iskoristili vrijeme s mentorom. Također, važno je zatražiti konstruktivnu povratnu informaciju, jer su mentori tu da izazovu ustaljene načine razmišljanja i pomognu u prepoznavanju slabih točaka.

 

Kvalitetan mentor nije samo osoba koja pruža tehničke ili poslovne savjete, već i netko tko može pomoći u razvoju osobnih i liderskih vještina. Mnogi mentori imaju dugogodišnje iskustvo u vođenju timova i razvoju poslovne kulture, što može biti od neprocjenjive vrijednosti za mladog poduzetnika koji tek uči kako voditi i motivirati svoj tim.

 

Kako iskoristiti mentorstvo za poslovni rast?

Jednom kada su pronašli odgovarajućeg mentora, mladi poduzetnici trebaju maksimalno iskoristiti to mentorstvo kako bi potaknuli rast svog poslovanja. Evo nekoliko ključnih strategija:

 

  1. Primijenite stečena znanja – Savjeti mentora bit će beskorisni ako se ne primijene. Mladi poduzetnici trebaju biti spremni preuzeti inicijativu i implementirati preporuke u svoje poslovanje, bilo da je riječ o restrukturiranju poslovnih procesa, promjeni marketinške strategije ili ulaganju u nove tehnologije.

 

  1. Gradite mrežu kontakata – Mentori često imaju široku mrežu poslovnih kontakata, uključujući investitore, partnere i kupce. Korištenje tih kontakata može otvoriti vrata za nove prilike. Važno je da mladi poduzetnici ne samo primaju savjete, već i grade odnose s ljudima koji im mogu pomoći u razvoju poslovanja.

 

  1. Budite otvoreni za kritike – Povratna informacija mentora ponekad može biti oštra, ali je ključna za rast. Mladi poduzetnici trebaju biti spremni prihvatiti kritiku kao priliku za učenje i poboljšanje, umjesto da se na nju gledaju kao na osobni neuspjeh.

 

Mentorstvo i savjetovanje igraju ključnu ulogu u razvoju mladih poduzetnika, pružajući im potrebne alate, iskustva i podršku za prevladavanje izazova na njihovom putu. Pronalazak pravog mentora, izgradnja kvalitetnog odnosa i aktivna primjena naučenog, mogu značajno ubrzati poslovni rast i povećati šanse za dugoročni uspjeh. Svaki mladi poduzetnik trebao bi potražiti mentora kao strateškog partnera na svom poduzetničkom putu, jer kvaliteta savjeta često može biti presudna u ključnim trenucima poslovnog razvoja.

Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić

 

Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.