Žele li mladi u poduzetništvo?
Na mlade se često gleda kao na pokretače i donositelje promjena. Njihova mladost, energija i inovativnost često su dovoljne da se otisnu u nove poslovne avanture bez obzira na nedostatak iskustva ili financije nedoumice.
Jedan od načina kako se može potencijalno riješiti visoka stopa nezaposlenosti mladih osoba u Hrvatskoj jest poticati ih na ulazak u poduzetništvo. Mlade se pokušava motivirati putem različitih poticaja za pokretanje poduzetničkih projekata, savjetovanjima i održavanjem radionica o poduzetništvu, osnivanjem poduzetničkih zona, otvaranjem poduzetničkih centara, inkubatora i slično.
Mlade se sve više pokušava obrazovati o poduzetništvu za vrijeme školovanja, a to je jedan od načina kako im se može pružiti podrška. Primjeri uspješnih mladih poduzetnika u Hrvatskoj su Iva i Mihovil Pranjić koji su 2020. godine pokrenuli Craft Spirits i danas proizvode slavonski gin,
Na listi uspješnih mladih poduzetnika nalazi se i Ivan Mrvoš osnivač tvrtke Include. Tvrtka se bavi proizvodnjom ‘pametnih klupa’ na solarni pogon. Ivan Mrvoš sa svojih 20 godina otvorio je firmu koja je mijenjala djelatnosti, zatim je pokušavao prodati svoje svjetleće stolce, no ništa mu baš nije išlo od ruke dok nije došao do ideje pametnih klupa koje se danas šire Europom! Za samo nekoliko godina rada došao je na Forbesov popis mladih uspješnih poduzetnika. Mrvoš je osnovao tvrtku u svom rodnom kraju Solinu kod Splita 2014. godine. Tvrtka je postala jedan od vodećih europskih proizvođača pametnog uličnog namještaja u 250 gradova na 5 kontinenata. Pametne klupe sadrže mogućnost punjena mobilnih uređaja te internet.
U suvremeno doba u Hrvatskoj pojavile su se nove metode podrške poduzetništvu, kao što su poduzetnički centri koji služe za opstanak poduzeća te poticanje novih poduzetničkih inicijativa. Poduzetnički inkubatori znatno pomažu mladim poduzetnicima, odnosno početnicima, jer im nude povoljnije uvjete zakupa u odnosu na tržišne cijene. Poduzetnički inkubatori također služe kao alat u edukaciji poduzetnika. Kroz njih se usvajaju temeljne poduzetničke kompetencije kao što su znanja, vještine i stavovi. Također, studentski inkubatori pružaju studentima savjetodavnu, administrativnu i organizacijsku podršku.
U Hrvatskoj postoji 12 studentskih poduzetničkih inkubatora. Jedan od njih nalazi se na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Pomoću njega studentima poduzetnicima omogućuje se realizacija njihovih ideja tijekom studiranja, osigurava im se prostor, računalna oprema, pristup internetu, stručna pomoć i mogućnost početnog financiranja. Vizija studentskih poduzetničkih inkubatora jest pomoći studentima da postanu vlasnici uspješnih tvrtki s ciljem doprinosa razvoju poduzetništva i gospodarskom razvoju. Najvažnije je iskoristiti potencijal mladih ljudi, a najvrjedniji resurs je njihovo znanje u koje treba ulagati.
Studentski poduzetnički inkubatori, osim u Zagrebu, nalaze se još u Splitu, Puli, Vukovaru, Osijeku, Požegi, Rijeci, Križevcima i Bjelovaru. Poduzetnički inkubatori su nešto što uvelike pomaže mladim poduzetnicima u razvijanju njihovih znanja i vještina. No bez obzira na sve prednosti i nedostatke koje nudi ili ima država, najvažnije je ono što osoba mora razviti kod sebe, a to je da makne strah i stvori samopouzdanje. Naime, mladima su u današnje vrijeme informacije na dohvat ruke zahvaljujući digitalnosti, odnosno Internetu. No, mladi se sve češće ipak fokusiraju na sigurnu zonu, kao što je siguran posao, te tako ostaju ‘zaglavljeni’ negdje gdje najčešće ne mogu ostvariti svoje potencijale.
Strah od nepoznatog i strah od neuspjeha je najčešća kočnica kod mladih da pokrenu nešto svoje. Ono što je najvažnije je stvaranje svijesti kod mladih da je svaki pokušaj uspjeh i da iako ne uspiju iz prvog puta da to nije razlog da odustanu. Većina danas uspješnih poduzetnika nije uspjela iz prve, no ustrajali su u svom naumu i uspjeli. Zaključuje se da je mladima potrebna podrška od najbližih i od same države. Hrvatska ima različite Udruge i programe koji pomažu mladim poduzetnicima, a takvih programa podrške trebalo bi biti još više jer se na taj način podiže svijest kod mladih o jačanju samopouzdanja i stvaranju kvalitetnijih vještina i znanja.
Dakle, smatra se da glavnu ulogu u poticanju inovativnosti i kreativnosti ima samo društvo i to od najranije dobi. Poboljšanje školstva, promjene u pristupu učenja, stvaranje pozitivne percepcije poduzetništva, razvijanje financijske i digitalne pismenosti sve od navedenog može doprinijeti razvoju društva i stvoriti bolje uvijete za stvaranje generacije uspješnih poduzetnika. Kako bi se spriječio odlazak mladih i talentiranih ljudi i zadržalo ih se, potrebno im je stvoriti uvjete koji im omogućuju mogućnosti napredovanja, razvijanja njihovog znanja i profesionalnog razvoja, te ih adekvatno platiti.
Hrvatska ima priliku za razvoj mladih ljudi u poduzetništvu, ali postoji potreba za stvaranjem bolje poduzetničke klime i boljeg pristupa, a mladi su ti koji također imaju glavnu ulogu u tome. Smatra se kako mladi moraju napraviti prvi korak i ne oslanjati se samo na državu, već na same sebe i probati svo svoje znanje i mogućnosti usmjerit na svoje ciljeve i ne odustajati. Ključne stavke potrebne za uspjeh su vjera u samog sebe, znanje, vizija i upornost.
Jasmina Jovev/Koraljka Djetelić
Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za 2024. godinu.