UncategorizedVijesti

Ravnateljica Osnovne škole Dvor: Najveći izazov je sve manji broj učenika, a ne nacionalne podijele

Kako bi što bolje upoznali izazove, poteškoće i prednosti obrazovanja u malim ruralnim sredinama Banovine kontaktirali smo ravnatelje, učitelje, učenike, roditelje, načelnike i gradonačelnike te stručnjake iz područja demografije. Fokus smo usmjerili na tri osnovne i dvije srednje škole. Među njima je i Osnovna škola Dvor.  Nakon dva objavljena članka o izazovima obrazovanja u Osnovnoj školi Dvor, a u kojima su pojedini roditelji iznijeli teškoće s kojima se njihova djeca suočavaju u školi, reagirala je i ravnateljica škole Matea Sokač Terešak. U nastavku donosimo intervju s ravnateljicom Sokač Terešak koji je ujedno i demanti iznesenih tvrdnji u članku “Nastavnici iz susjedne države sa slabim znanjem hrvatskog jezika stvaraju kod učenika loše jezične navike” objavljenoga 10. listopada 2024. godine i članku “Izazovi obrazovanja u Osnovnoj školi Dvor: Učenici srpske nacionalnosti odbijaju učiti o Domovinskom ratu i ići u Vukovar jer imaju svoju viziju povijesti” objavljenog 12. listopada 2024. godine.

Koji su najveći izazovi s kojima se suočava Osnovna škola Dvor?

Najveći izazov s kojima se susrećemo u Osnovnoj školi Dvor je sve manji broj učenika. To je trend s kojim se suočava većina škola u Hrvatskoj, a pogotovo mi škole u malim ruralnim sredinama.

Kako procjenjujete kvalitetu nastave u vašoj školi, i koje mjere poduzimate za kontinuirano poboljšanje te kvalitete?

Kvaliteta nastave naše škole jako je  dobra. Nastavni kadar je stručan. Skoro svi učenici su uključeni na izborne predmete vjeronauka, informatike i engleskog jezika. U školi trenutno imamo 31 izvannastavnu aktivnost na koju su uključeni svi učenici škole. U školi djeluje i Učenička zadruga Una koja ostvaruje izvanredne rezultate. U Dvoru učenici nemaju dodatnih sadržaja nakon nastave koje nastojimo suradnjom s Općinom Dvor, Županijom Sisačko moslavačkom i Školskim sportskim savezom Sisačko – moslavačke županije nadoknaditi. U Dvoru obilježavamo „Maskenbal“ i „Cvjetni korzo“- pod pokroviteljstvom Turističke zajednice područja Pounja i Banovine te Općine Dvor. Škola se uključuje na projekte koji poboljšavaju nastavu naših učenika. Surađujemo s Unicefom, Forumom za slobodu odgoja, udrugama IKS, Udrugom za kreativni socijalni rad. Sve suradnje su namijenjene našim učenicima i poboljšanju same nastave, rada učitelja, mentalnom zdravlju naših učenika i učitelja.

Kako škola surađuje s lokalnim vlastima i zajednicama na poboljšanju uvjeta za učenike i nastavnike?

Suradnja s lokalnim vlastima je izvrsna. Općina Dvor prepoznaje značaj same škole za zajednicu i od njih imamo potpunu podršku u svim našim projektima. Županija Sisačko moslavačka također nastoji pružiti nam potporu u aktivnostima  naših učenika, ali i opremanju same škole. Županija je gradnjom Učeničkog doma u Sisku prepoznala probleme naših roditelja koji su željeli nastavak srednjoškolskog obrazovanja svoje djece i izbor raznolikih zanimanja u gradu Sisku, uskoro i Petrinji ( ostanak naših učenika u županiji).

Na koji način se Osnovna škola Dvor prilagođava specifičnim potrebama učenika koji dolaze iz socijalno i ekonomski manje razvijenih sredina?

Surađujemo sa Hrvatskim zavodom za socijalni rad, Područni ured Hrvatska Kostajnica – Dvor( prepoznajemo potrebe najugroženijih), Unicefom, Forumom za slobodu odgoja, udrugom IKS, Udrugom za kreativni socijalni rad( pružaju nam potporu u stručnom kadru), Policijskom postajom Dvor, Ravnateljstvom policije-voditeljicom Službe prevencije Sandra Veber koja je naše učenike uključila u preventivne projekte( prezentacije slikovnica, edukativne predstave, koncert grupe Adastra u holu naše škole),  suradnja s vatrogascima, Crvenim križem i HAK-om.  U školi dva puta godišnje organiziramo akciju „Od srca srcu“ koja se brine za naše obitelji u potrebi

Koliko su učenici vaše škole uključeni u izvannastavne aktivnosti, i kakav utjecaj te aktivnosti imaju na njihov obrazovni uspjeh?

U školi djeluje 31 izvannastavna aktivnost Mali talenti, Mali  recitatori, Složne ruke, Kreativna radionica ,Ritmika 1i 2, Vješte ruke, Svaštara, Nit po nit, Eko – etno, Cvjećari, Domaćinstvo, Pirografija, Dramska skupina, Društvene igre, 3d print, Mali geografi, Ekološka skupina, Prirodoslovna skupina, Badminton, Odbojka, Gimnastika, Sigurno u prometu, Klub mladih tehničara, Pjevački zbor, Glazbena radionica, Veseli kreativci, Danas je dan, Vjeronaučna olimpijada, Recitatori, Šah. Sve izvannastavne aktivnosti nastoje učenicima pružiti dodatni poticaj ka onome što ih zanima i u čemu žele dodatno se razvijati.  Veliki je izbor i svi se mogu pronaći u jednoj od njih. Najviše učenika imamo u sportskim aktivnostima i aktivnostima vezanim uz Zadrugu. Učenici uče svirat instrumente, rukovati robotima, raditi na 3D printeru, šivati, vesti, štrikati, kuhati, saditi vrt…. Priprema je više nego dobra za život koji im dolazi nakon osnovne škole.

Koji su glavni nedostaci u resursima s kojima se škola suočava, i kako ih pokušavate prevladati?

Nedostatke nastojimo prebroditi dobrom suradnjom s osnivačima, lokalnom zajednicom i uključivanjem u projekte koji donose korist školi.

Kako škola podržava učenike u pristupu modernim tehnologijama i digitalnim alatima?

U školi postoji politika bez mobitela, koje se učenici pridržavaju. Škola je dobro opremljena i učenici imaju pristup računalima u školskoj knjižnici. Ako na nastavnom satu postoji potreba za upotrebom digitalnog pomagala u učionici informatike uvijek su napunjeni tableti koje učenici posuđuju za određeni sat. Jedino mali problem nam predstavlja loša internetska mreža, dolazi do nestanka signala i učenici žive u mjestima bez signala  što ponekad predstavlja veliki izazov.
Na koji način škola surađuje s roditeljima u osiguravanju podrške za učenike, posebno onima koji imaju poteškoće u učenju?

Suradnja s roditeljima je jako dobra, sve poteškoće nastojimo riješiti odmah kako ne bi bilo šumova u komunikaciji. Stručna služba brine za adekvatnu pomoć u podršci roditeljima( suradnja s  školskom liječnicom, Hrvatski zavod za socijalni rad, područni ured Hrvatska Kostajnica – Dvor, Sisak,  Unicefom, Forumom za slobodu odgoja, Udrugom za kreativni socijalni rad koja ima dva projekta podrške- jedan za učenike u  obliku pomoći pri učenju,  jedan za samohrane očeve(Klub očeva)).

Što smatrate ključnim faktorima za izjednačavanje obrazovnih mogućnosti između učenika iz ruralnih i urbanih sredina, i kako škola doprinosi tom cilju?

Mislim kako naši učenici dobivaju jako puno, nastavnici rade i nastoje im pružiti sve ono što imaju i učenici u velikim gradovima. Nažalost zbog izdvojenosti samog Dvora teško je u njemu organizirati kino premijere, kazališne predstave i sadržaje poput muzeja, bazena, klizališta… U suradnji s Osnivačem i Školskim sportskim savezom Sisačko – moslavačke županije naši učenici imaju organizirane Sportske praznike preko ljeta, Univerzalnu školu za sve učenike razredne nastave, odlazak u Topusko na plivanje. Knjižnica i čitaonica Dvor organizira predstave za naše učenike kako bi im školovanje bilo što zanimljivije.

Koje su specifične prepreke s kojima se suočavaju učenici u Dvoru kada je riječ o obrazovanju, a koje su povezane s demografskim, ekonomskim i infrastrukturnim faktorima?

Prepreke su nepovezana sela u kojima žive djeca. Postoje mjesta udaljena po pola sata od Dvora u kojem živi jedno dijete.  Socijalizacija jedno od najvećih problema današnjice. Nema zajedničkih rođendana, druženja, igranja, pisanja zadaća, pomaganja jedni drugima kao što smo naviknuli mi starije generacije koje su pamtile susjedstva sa 30 i više djece.

Kako ocjenjujete trenutnu podršku koju škola dobiva od lokalne i regionalne vlasti, i koje u glavne potrebe koje bi trebalo zadovoljiti?

Zadovoljna sam suradnjom i potporom lokalne zajednice. Svi imamo jedan zajednički cilj, a to je dobrobit naše djece.

Kakva je vaša vizija za budućnost Osnovne škole Dvor, i koje promjene biste željeli vidjeti u obrazovnom sustavu?

Škola puna nasmiješene djece neopterećena trenutnom političkom i društvenom stvarnošću, okrenuta zadovoljavanju svojih potreba za znanjem i uspješnošću na osobnoj razini. Školu punu prijatelja, učenika koji smatraju da rastu u sigurnoj zajednici i zadovoljnih učitelja koji sa entuzijazmom odrađuju svoj posao . Roditelje koji vjeruju u uspješnost rada naše škole i zajednice koja nas podupire u daljnjem radu.

Naša škola je jedna mala škola velikog srca. Radimo bez predrasuda, segregacije svi zajedno sve. Svi učenici su prijatelji i zajedno se druže. Želimo da tako i ostane. Puno se radi kako bi učenici imali sve uvijete kao i neke velike gradske škole. Naša prednost je što svi učitelji poznaju svu djecu i svaki učenik se može obratiti bilo kojem nastavniku svojim problemom.

Sanja Blažević

Sanja Blažević
Dozvoljeno prenošenje sadržaja uz objavu izvora i autora.
(Članak je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije temeljem Programa ugovaranja novinarskih radova u elektroničkim publikacijama – Poticanje kvalitetnog novinarstva 2024.)