Medijska pismenost

Tik Tok i kritičko razmišljanje – radionica u Srednjoj školi Viktorovac

U današnjem digitalnom dobu mladi su izloženi obilju informacija koje dolaze s digitalnih uređaja i kritičko razmišljanje je ključna vještina koju srednjoškolci trebaju razvijati kako bi se bolje nosili s informacijama i sadržajem na TikToku. Naime, TikTok je društvena mreža koja je posvećena upravo formatu videa i trenutno je jedna od najbrže rastućih društvenih mreža na svijetu, a najpopularnija je društvena mreža među tinejdžerima. TikTok nudi neograničenu količinu sadržaja, a u prvi plan stavlja zabavu i  jedna od karakteristika je u toj aplikaciji  ‘show’ nikada ne prestaje. TikTok se oslanja na impulzivnost korisnika jer se na toj aplikaciji izmjenjuju video sadržaji bez kraja, što utječe na količinu vremena koju korisnik može provesti na ovoj aplikaciji.

S obzirom da je i po rezultatima istraživanja koje je u prijašnjim projektima provela udruga Dobre priče utvrđeno da mladi upravo najviše koriste Tik Tok postavlja se pitanje koliko imaju znanja i vještina kritički primati sadržaje s društvenih mreža.

Na prvom predavanju u sklopu projekta Edukativna tiktologija, koju udruga Dobre priče provodi sredstvima Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade, učenici drugog razreda Srednje škole Viktorovac iz Siska obrađivali su temu Kritičko razmišljanje i Tik Tok.

-Pokušali smo učenicima objasniti kako je pri konzumiranju bilo kakvih sadržaja putem društvenih medija potrebno postaviti si pitanje tko je autor tog sadržaja i je li sadržaj pouzdan, te smo ih pokušali naučiti da ne vjeruju svemu što vide bez provjere i da prouče više izvora prije nego donesu zaključak. Govorili smo i tome kako je potrebno analizirati sadržaj, te koji su alati pomoću kojih se može  prepoznati manipulacija – pojašnjava jasmina Jovev, jedna od voditeljica ovog projekta.

Učenici su, uz vodstvo Saše Tadića, morali i sami izraditi Tik Tok video kojim su trebali kritički progovoriti o nekim pojavnostima u društvu, poput vršnjačkog nasilja, alkoholizma i korištenja droge, te poslati poruku svojim vršnjacima o štetnosti takvog ponašanja.

-Ova generacija pokazala nam je kako je izvrsno informatički pismena jer nitko od njih nije imao problema pri snimanju ni samostalnom montiranju video sadržaja koji su uradili. Ono što mi je važno da i sami shvate koliko je jedan takav sadržaj lako napraviti i postaviti na društvene mreže, te da upravo zato budu svjesni koliko je lako manipulirati takvim sadržajima u neke marketinške ili druge svrhe – zaključio je Saša Tadić.