Uncategorized

Žele li mladi u poduzetništvo?

Na mlade se često gleda kao na pokretače i donositelje promjena. Njihova mladost, energija i
inovativnost često su dovoljne da se otisnu u nove poslovne avanture bez obzira na nedostatak
iskustva ili financije nedoumice.
Jedan od načina kako se može potencijalno riješiti visoka stopa nezaposlenosti mladih osoba u
Hrvatskoj jest poticati ih na ulazak u poduzetništvo. Mlade se pokušava motivirati putem različitih
poticaja za pokretanje poduzetničkih projekata, savjetovanjima i održavanjem radionica o
poduzetništvu, osnivanjem poduzetničkih zona, otvaranjem poduzetničkih centara, inkubatora i
slično.
Mlade se sve više pokušava obrazovati o poduzetništvu za vrijeme školovanja, a to je jedan od načina
kako im se može pružiti podrška. Primjeri uspješnih mladih poduzetnika u Hrvatskoj su Iva i Mihovil
Pranjić koji su 2020. godine pokrenuli Craft Spirits i danas proizvode slavonski gin, Martina Završki
koja
je pokrenula Špajz – restoran zdrave hrane te Matija Čakalić i Luka Đaković koji su otvorili
palačinkarnicu Mr.ČinkOs u Osijeku.
Na listi uspješnih mladih poduzetnika nalazi se i Ivan Mrvoš osnivač tvrtke Ince. Tvrtka se bavi
proizvodnjom 'pametnih klupa' na solarni pogon. Ivan Mrvoš sa svojih 19 godina otvorio je firmu koja
je mijenjala djelatnosti, zatim je pokušavao prodati svoje svjetleće stolce, no ništa mu baš nije išlo od
ruke dok nije došao do ideje pametnih klupa koje se danas šire Europom! Danas sa svoje 23 godine
starosti došao je na Forbesov popis mladih uspješnih poduzetnika. Mrvoš je osnovao tvrtku u svom
rodnom kraju Solinu kod Splita 2014. godine. Tvrtka je postala jedan od vodećih europskih
proizvođača pametnog uličnog namještaja s preko 855 pametnih klupa sada u 250 gradova na 5
kontinenata. Godine 2018. tvrtka Ince proglašena je najbrže rastućom tvrtkom Srednje Europe.
Pametne klupe sadrže mogućnost punjena mobilnih uređaja te internet. Klupe koje se proizvode u
Solinu mogu se naći u svim krajevima svijeta, a u zadnje 3 godine prodalo se skoro tisuću pametnih
klupa u gotovo sve zemlje svijeta. Ivan sa svojom firmom ostvaruje nevjerojatne rezultate i prihode.
U suvremeno doba u Hrvatskoj pojavile su se nove metode, kao što su poduzetnički centri koji služe
za opstanka poduzeća odnosno poticanje novih poduzetničkih poduzeća. Poduzetnički inkubatori
jako pomažu u mladim poduzetnicima odnosno početnicima jer ima nude povoljnije usluge zakupa
od tržišnih. i. Poduzetnički inkubatori služe kao alat u edukaciji poduzetništva. Kroz njih se usvajaju
temeljne poduzetničke kompetencije kao što su znanje, vještina, stavovi itd. Također studenski
inkubatori omogućavaju studentima savjetodavnu, administrativnu i organizacijsku podršku. U
Hrvatskoj postoji 12 studenski poduzetničkih inkubatora.26 Jedan od njih nalazi se na Ekonomskom
Sveučilištu u Zagrebu. Pomoću njega studentima poduzetnicima tijekom studiranja omogućava se
realiziranje njihovih ideja, osigurava im se prostor, računalna oprema, pristup internetu, stručna
pomoć i mogućnost početnog financiranja. Vizija studenskih poduzetničkih inkubatora je pomoći
studentima da budu vlasnici uspješnih tvrtki s ciljem doprinosa razvoja poduzetništva i gospodarskom
razvoju. A ono što je najvažnije je da se iskoristi potencijal mladih ljudi, a taj najvredniji resurs je
znanje u koje treba ulagat. Studenski poduzetnički inkubatori osim u Zagrebu nalaze se još u Splitu,
Puli, Vukovaru, Osijeku, Požegi, Rijeci, Križevcima i Bjelovaru.

Poduzetnički inkubatori su nešto što uvelike pomaže mladim poduzetnicima u razvijanju
njihovih znanja i vještina. No bezobzira na sve prednosti i nedostatke koje nudi ili ima država,
najvažnije je ono što osoba mora razviti kod sebe, a to je da makne strah i stvori samopouzdanje.
Naime, mladima su u današnje vrijeme informacije na dohvat ruke zahvaljujući digitalnosti, odnosno
Internetu. No mladi se sve češće ipak fokusiraju na sigurnu zonu, kao što je siguran posao, te tako
ostaju 'zaglavljeni' negdje gdje najčešće ne mogu ostvariti svoje potencijale. Strah od nepoznatog i
strah od neuspjeha je najčešća kočnica kod mladih da pokrenu nešto svoje. Ono što je najvažnije je
stvaranje svijesti kod mladih da je svaki pokušaj uspjeh i da iako ne uspiju iz prvog puta da to nije
razlog da odustanu! Većina danas uspješnih poduzetnika, nije uspjela iz prve, no ustrajali su u svom
naumu i uspjeli. Zaključuje se da je mladima potrebna podrška od najbližih i od same države.
Hrvatska ima različite Udruge i programe koji pomažu mladim poduzetnicima, takvih programa
'podrške' trebalo bi biti još više jer na taj način sepodiže svijest kod mladih o jačanju samopouzdanja i
stvaranju kvalitetnijih vještina i znanja.

Dakle, smatra se da glavnu ulogu u poticanju inovativnosti i kreativnosti ima samo društvo i to od
najranije dobi. Poboljšanje školstva, promjene u pristupu učenja, stvaranje pozitivne percepcije
poduzetništva, razvijanje financijske i digitalne pismenosti sve od navedenog može doprinijeti razvoju
društva i stvoriti bolje uvijete za stvaranje generacije uspješnih poduzetnika. Kako bi se spriječio
odlazak mladih i talentiranih ljudi i zadržalo ih se, potrebno im je stvoriti uvjete koji im omogućuju
mogućnosti napredovanja, razvijanja njihovog znanja i profesionalnog razvoja, te ih adekvatno platiti.
Hrvatska ima priliku za razvoj mladih ljudi u poduzetništvu, ali postoji potreba za stvaranjem bolje
poduzetničke klime i boljeg pristupa, a mladi su ti koji također imaju glavnu ulogu u tome. Smatra se
kako mladi moraju napraviti prvi korak i ne oslanjati se samo na državu, već na same sebe i probati
svo svoje znanje i mogućnosti usmjerit na svoje ciljeve i ne odustajati. Ključne stavke potrebne za
uspjeh su vjera u samog sebe, znanje, vizija i upornost.

Jasmina Jovev

Foto: shutterstock